Veel organisaties ontkomen er niet aan: meubelopslag. Met name semioverheden zoals het onderwijs hebben meubilair op veel verschillende locaties staan en dan raakt het overzicht gauw verloren. Het gevolg: hoge kosten voor het facilitair management en de afdeling inkoop. Dan kan (externe) meubelopslag een oplossing zijn. Maar wat kost meubelopslag gemiddeld ongeveer?
Wat kost meubelopslag?
In Groningen kost 15 m3 ongeveer €65. De prijs is echter sterk afhankelijk van de locatie, want in bijvoorbeeld Amsterdam ligt de gemiddelde prijs voor 15 m3 rond de €90. Toch blijft het lastig om te zeggen wat meubelopslag precies kost. Er zijn namelijk verschillende betaalmogelijkheden; huurt u een volledige ruimte of betaalt u een per m3? Oftewel: heeft u vaste kosten of variabele kosten? Of een combinatie tussen beide?
Vaste kosten
Veel organisaties kiezen voor het huren van een volledige externe opslagruimte. U heeft zelf de sleutel en zet alles zelf erin voor een standaard bedrag per maand. Heeft u bijna geen meubelopslag en is de ruimte vaak leeg, dan betaalt u uiteraard te veel. Bent u een expert in het economisch inrichten van uw meubelopslag, dan is dit een voordelige oplossing.
Variabele kosten
Het is echter ook mogelijk om per gebruikte vierkante of kubieke meter te betalen voor meubelopslag. De prijs is dan dus afhankelijk van de afmetingen van de objecten die u in opslag heeft, in plaats van hoe economisch u het inricht. Vaak gaat deze vorm van meubelopslag dan ook gepaard met een externe magazijnbeheerder, die de objecten voor u zo economisch mogelijk in de externe opslagruimte plaatst.
Kosten van meubelopslag laag houden
Of u nu facilitair manager, locatiebeheerder of inkoop manager bent, u wilt de kosten van meubelopslag natuurlijk zo laag mogelijk houden. In veel gevallen is het zo dat inzetten op vaste kosten voordeliger is dan inzetten op variabele kosten. Denk aan een telefoonabonnement: zit u voortdurend op 4G, dan is een abonnement met onbeperkt internet goedkoper dan een Prepaid-abonnement.
Bij meubelopslag is het echter andersom. Het is raadzaam om met uw voorraadbeheer methode zo veel mogelijk in te zetten op variabele kosten. Waarom? Omdat het vrijwel ondoenlijk is om een opslagruimte geordend en efficiënt in te richten, zeker als u hier niet iedere dag mee bezig bent. U kunt daarom beter per object betalen, waardoor u niet langer afhankelijk bent van de inrichting van de opslagruimte.
Maar dan volgt de volgende uitdaging: hoe zorgt u dat u overzicht houdt in uw meubelopslag als een externe magazijnbeheerder alles in een externe opslagruimte plaatst? Het verliezen van het overzicht en inzicht in uw opslag kost immers ook geld…
Benieuwd hoe u uw meubelopslag goedkoop én overzichtelijk kunt houden? Download dan ons gratis whitepaper!