Vakantie, een lang weekend of gewoon een rustige periode. Die vrije tijd komt goed uit, dan kunt u eindelijk uw magazijn opruimen. Maar wacht daar nog heel even mee, want eerst willen we u nog graag deze tips & tricks meegeven!
1) Begin met veelgebruikte spullen
Plaats de veelgebruikte spullen in de stellingen die het dichtst bij de deur staan. Dat is nu misschien een hoop werk, maar het verdient zich dubbel en dwars terug. Het is handig om dit volgens een ABC-schema in te delen, waarbij spullen in de A-categorie het vaakst worden gebruikt en spullen in de C-categorie amper. Sterker nog, misschien mogen ze zelfs wel weggegooid worden.
2) Gooi maar weg
Dat brengt ons meteen bij de tweede tip. Loop eens kritisch door de C-categorie. Heeft u al deze spullen nog écht nodig? Of kunnen bepaalde objecten worden vernietigd of – nog beter – gedoneerd? We begrijpen hoe lastig dit is, want voor alles is een situatie te bedenken waarin u het nodig heeft. Maar toch, probeer wat weg te gooien. Minder spullen maakt het magazijn opruimen makkelijker.
3) Creëer inzicht met een opslagbeheersysteem
Weggooien is makkelijker als u weet hoe lang iets niet meer gebruikt is. Daarvoor is een opslagbeheersysteem de oplossing. Een online, digitaal platform waarin al uw objecten in de opslag zijn gelogd met een productnaam, foto, merk, categorie, code, kleur, afmetingen, enzovoorts. Ook dit is één keer veel werk, maar het scheelt de facilitair medewerkers, de afdeling Inkoop én de rest van de organisatie een hoop gedoe.
4) Overweeg externe opslagruimte
Als blijkt dat de opslagruimte uitpuilt en bijna niets in de C-categorie weg mag, kies dan voor externe opslagruimte. U heeft dan nooit ruimtegebrek én u kunt ervoor kiezen om ook het opslagbeheer bij de verhuurder uit te besteden. Een totaaloplossing voor de problemen en uitdagingen waar u en uw medewerkers iedere keer weer tegenaanlopen.
5) Wees consistent
Tot slot is het ontzettend belangrijk dat u consistent bent in het opruimen en beheren van uw magazijn. Als u de ene stelling goed schoonmaakt, doe dat dan ook bij de andere. Als u bij de ene stoel de kleur en de afmetingen noteert, doe dat dan ook bij de andere. Ongeacht categorie, zorg dat alles op dezelfde (het liefst uitgebreide) manier is gelogd. Ook daar heeft iedereen later profijt van.
Laat ons uw magazijn opruimen
Het magazijn opruimen is een terugkerende klus waar men vaak tegenop ziet. Bij UTS Van Hoek verzorgen we het beheer en de opslag van inventaris en archieven van talloze organisaties. Dat doen we in onze eigen opslagruimte in Groningen met behulp van ons eigen opslagbeheersysteem, iDepot. Een ideale voorraadbeheer methode. Daarmee maken we het magazijn voor al onze relaties overzichtelijk.
Weten hoe u overzicht kunt creëren én houden in uw opslag? Download dan ons gratis whitepaper!