Duurzaamheid is tegenwoordig steeds belangrijker, voor zowel particulieren, bedrijven als (semi-)overheden. Maar als het gaat om zakelijke opslagruimte, dan verdwijnt het duurzame aspect vaak naar de achtergrond. Waarom is dat toch? Hoe gaat uw kantoor met opslagruimte om?
Te vaak blijft ongebruikt meubilair in het magazijn staan terwijl er ook een nieuwe bestemming voor te vinden is. Organisaties hebben vaak te weinig overzicht en inzicht in wat er nog in opslag is. Hebben we nog meer van die bureaus? Of: Worden deze stoelen ooit nog eens gebruikt?
Wat is de meest effectieve voorraadbeheer methode?
Vind een nieuwe bestemming
Hoog tijd om het een en ander weg te doen. Minder spullen betekent meer overzicht en dan kan de inkoopafdeling ook beter zien of er nieuwe bureaus moeten komen of niet. Hoe vaak worden nieuwe spullen besteld, terwijl vrijwel identieke spullen nog ergens in een opslagruimte staan?
Meubilair dat u niet meer gebruikt, kunt u proberen te verkopen. Lukt dat niet, dan kunt u het altijd nog gemakkelijk doneren. Er zijn talloze inzameldoelen en kledingbanken waar ze het met open armen en een grote glimlach ontvangen.
Duurzame opslag extern
Op het eerste gezicht lijkt er geen sprake van duurzame opslag wanneer u kiest voor een externe locatie. Er moet immers heen en weer gereden worden om de spullen op te halen. Maar in de praktijk ligt dat toch anders, om een aantal redenen.
1) Selectiever magazijnbeheer
Heeft u magazijn in eigen beheer, dan voelt u niet direct de gevolgen van het onnodig bewaren van voorwerpen. Iets weggooien is daarom lastig. Heeft u het extern opgeslagen, dan betaalt u wellicht per gebruikte vierkante meter per dag. Een stevige stok achter de deur om meubilair niet onnodig te bewaren!
2) Inzicht in uw opslag
Aan de andere kant wilt u ook geen spullen weggooien die anderen misschien nog nodig hebben. Met de juiste software kunt u precies zien hoe lang iets in voorraad staat en of het überhaupt nog wel gebruikt wordt. Dat inzicht helpt u bij het beslissen om dingen weg te gooien.
3) Geen onnodige aankopen
Goed beheerde externe opslag is in wezen hetzelfde als een meubelwinkel. Als u niet weet of u het gewenste bureau nog in opslag heeft, moet u het nieuw bestellen en laten bezorgen. Als u wel weet dat u het in externe opslag heeft staan, wordt het vanaf daar bezorgd. Aan het transport ligt het dus ook niet.
Uw zakelijke opslagruimte verduurzamen
Hoe gaat u uw zakelijke opslagruimte verduurzamen? Gaat u zelf aan de slag? Of gaat u voor een externe totaaloplossing met opslagruimte en slimme software? In de praktijk blijkt dat dit laatste de meest effectieve voorraadbeheer methode is.
Lees in ons gratis whitepaper precies hoe u het overzicht en inzicht in uw magazijnruimte houdt!