De hele wereld is in de greep van het coronavirus. Het heeft grote gevolgen voor ieder bedrijf. Bij een bronbesmetting binnen een bedrijf kan de werklocatie zelfs twee weken lang gesloten worden. Hoe gaat dat bij jou? Is thuiswerken de norm of is het kantoor opnieuw ingericht om 1,5 meter afstand te bewaren? Maar hoe werkt dat, verhuizen in coronatijd?
Zowel bij de transitie naar thuiswerken als bij het ‘1,5 meter kantoor’ vinden verhuizingen plaats.
Benodigdheden om goed thuis te werken
Medewerkers die plotseling thuis moeten gaan werken, hebben een goede werkplek nodig. Vaak zien we dat ze monitors mee mogen nemen, maar een bureau of bureaustoel mee naar huis gebeurt veel minder. Terwijl die voor een ergonomisch goed ingerichte thuiswerkplek onmisbaar zijn!
Een weekje thuiswerken vanuit de keukentafel is misschien te doen, maar voor dermate lange periodes is een goede thuiswerkplek absolute noodzaak voor de gezondheid van de medewerker. Dat houdt onder andere in:
- Een verstelbare bureaustoel;
- Een (verstelbaar) bureau;
- Een goed werkende computer of laptop met webcam.
Veel mensen hebben deze drie dingen niet allemaal zelf in huis. En dus wordt het kantoor verhuisd naar de woning.
1,5 meter afstand op kantoor
Niet alleen medewerkers dienen op 1,5 meter afstand van elkaar te werken. Ook bezoekers en klanten moeten veilig langs kunnen komen. In de praktijk ontkom je er niet aan om je kantoorruimte volledig opnieuw in te richten. Zeker bij grote bedrijven met veel medewerkers vergt het een uitgebreid plan van aanpak, met name wanneer thuiswerken geen optie is.
Het is daarom raadzaam het herinrichten van je werkvloer aan een expert over te laten. Bij UTS Van Hoek deden we dit voor het coronatijdperk al regelmatig, al was er toen geen noodzaak om 1,5 meter afstand te houden. Maar met een kleine aanpassing richten we uw kantoor efficiënt en veilig opnieuw in, inclusief het cable management. En het verhuizen van meubilair is natuurlijk ook geen probleem – ook niet van de ene naar de andere verdieping.
Kantooropslag
Door het opnieuw inrichten van je kantoor kan het zijn dat je kantoormeubilair overhoudt. Bureaus en stoelen die je na deze coronatijd weer gewoon in gebruik wil nemen. Je kunt kiezen externe kantooropslag, bijvoorbeeld in de opslagruimte van UTS Van Hoek in Groningen waar we gebruikmaken van een innovatief beheersysteem (iDepot).
Verhuizen in coronatijd
Maar verhuizen in coronatijd is best ingewikkeld. Want ook tijdens de verhuizing moet je 1,5 meter afstand kunnen bewaren. Je wil immers niet dat je medewerkers het virus oplopen tijdens de verhuizing. Dat wens je ze qua gezondheid niet toe, maar ook omdat de kans groot is dat ze dan alsnog niet aan het werk kunnen!
Daarom is het nu éxtra belangrijk om je (bedrijfs)verhuizing van tevoren goed te plannen. Objecten die je normaal gesproken met twee mensen zou tillen, moet je nu misschien met een karretje verplaatsen zodat één persoon het kan. En vergeet, naast het houden van 1,5 meter afstand, uiteraard niet om regelmatig je handen te wassen, in je elleboog te hoesten of niezen en papieren zakdoekjes te gebruiken.
Zeker weten dat het goedkomt? Laat de verhuizing dan van A tot Z aan UTS Van Hoek over!