Tips tegen stress bij (zakelijke) verhuizingen

Tips tegen stress bij (zakelijke) verhuizingen

Inmiddels is verhuisstress een bekend fenomeen. Tijdens een verhuizing ben je constant met je gedachten bij de verhuizing en het is ook logisch dat een plotselinge verandering van omgeving emoties met zich meebrengt. Maar het blijkt dat de stress die een particuliere of zakelijke verhuizing met zich meebrengt nog heel lang voelbaar kan zijn – bij zowel medewerkers zelf als bij de organisatie. Bereid je daarom goed voor met de tips tegen stress bij verhuizingen in deze blog!

Brian Joseph Gillespie is PhD op de faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. In zijn boek Household Mobility in America: Patterns, Processes, and Outcomes (2017) schrijft hij dat een verhuizing kan leiden tot disruption, disorder and distress bij betrokkenen. Oftewel: ontwrichting, ziekte en verdriet.

Hij legt ook uit dat onzekerheid qua werk of familie en het verlies van sociale contacten nog lang na de verhuizing gevolgen kunnen hebben. Moeten je medewerkers ook verhuizen als gevolg van de bedrijfsverhuizing? Dan is de kans groot dat je te maken krijgt met verhoogd ziekteverzuim.

Tips tegen stress

Er is dus reden genoeg om tips tegen stress bij (zakelijke) verhuizingen in acht te nemen. Waarschijnlijk kun je de stress niet voorkomen, maar wel verminderen. Gebruik deze tips om als organisator (zoals facility manager) niet onder de stress te bezwijken!

1. Begin op tijd

We hebben het vaker gezegd, maar het is dan ook het allerbelangrijkste bij iedere verhuizing: zorg dat je op tijd begint met het plannen van de zakelijke verhuizing. Al een jaar van tevoren is er ontzettend veel dat je kunt regelen: het reserveren van een budget, het zoeken van en kopen van verhuismaterialen en -dozen, het inlichten van medewerkers, ga zo maar door. Steeds vaker kiezen bedrijven ervoor om een verhuisbedrijf in te schakelen, maar vaak pas in een te laat stadium. Ook een verhuisbedrijf begint graag zo vroeg mogelijk met plannen!

2. Ontruimen en opruimen

Je hebt vaak meer spullen dan je beseft. Begin daarom ook op tijd met de bedrijfsontruiming. Misschien worden sommige dingen niet eens meer gebruikt, dat scheelt natuurlijk weer tijdens de verhuizing. Echter zul je voor alles de afweging moeten maken of het mee moet tijdens de verhuizing. En dat kost tijd…

3. Bekijk de nieuwe locatie

Kubieke meters vergelijken is niet genoeg om te bepalen welke ruimte beschikbaar is op de nieuwe locatie. Neem een of meerdere dagen de tijd om de nieuwe locatie te verkennen. Dat wil zeggen: niet alleen het gebouw van binnen en buiten, maar ook de omgeving. Wat is er voor medewerkers te doen in de omgeving? Hoe kun je ze enthousiast maken voor de verhuizing en draagvlak creëren? Zijn er winkels in de buurt die nuttig kunnen zijn tijdens of na de bedrijfsverhuizing? En is er genoeg ruimte voor de vrachtwagen tijdens de verhuizing?

4. Maak een overzicht

Bedenk wat je allemaal moet regelen en verzamel alle belangrijke documenten. Contracten met leveranciers (inclusief gas, water, elektra en internet), verhuizers, medewerkers, alles. Je zult versteld staan hoe veel belangrijke papieren je nog hebt in dit digitale tijdperk. Maak daarom verschillende dozen voor de verschillende soorten documenten en gebruik gekleurde labels om dit te verduidelijken. Ook kan een archivaris uitkomst bieden. Daarnaast moet iedere medewerker dit ook voor zichzelf doen; een eigen doos met opladers, documenten, prullaria en foto’s voor op het bureau, enzovoorts.

5. Vergeet jezelf niet!

Last but not least: vergeet je zelf niet tijdens de zakelijke verhuizing. Bij een verhuizing spelen psychologische stressfactoren een grote rol: met name je medewerkers hebben te maken met een afkeer van verandering. Als organisator heb jij echter te maken met angst voor spijt (“Wat als de nieuwe locatie toch tegenvalt? Heb ik het dan verpest?”) en vermoeidheid (zowel lichamelijk als geestelijk). Gun jezelf daarom de tijd om ook te ontspannen. Zoals gezegd zit je tijdens een verhuizing continu met je gedachten bij deze zware taak. Wat dat betreft is het vergelijkbaar met een verbouwing of trouwerij. Door je zo nu en dan hiervan af te (laten) sluiten, zal je minder stress ervaren en tijdens het werk beter kunnen functioneren.

Ervaringsdeskundigen hebben geen tips tegen stress nodig

Hopelijk kun je deze tips tegen stress gebruiken tijdens de (zakelijke) verhuizing. Gelukkig is het hoogstwaarschijnlijk niet iets dat je ieder jaar moet doen. Bij UTS Van Hoek doen we dit iedere dag, al bijna 100 jaar lang. Daardoor bezwijken wij niet onder de stress en hoef ook jij je nergens zorgen om te maken. We kunnen je complete verhuizing van A tot Z uit handen nemen. Dát is nog eens een goede voorbereiding!


Download ons gratis whitepaper om je organisatie goed te prepareren voor de verhuizing!

De zakelijke verhuizing goed geregeld tips tegen stress

zakelijk verhuizen bedrijfsverhuizing van hoek verhuisbedrijf groningen

Bedrijfsverhuizing

Iedere bedrijfsverhuizing is uniek. UTS Van Hoek heeft dit door de jarenlange ervaring vaak ervaren en is daardoor expert geworden op dit gebied. 

Bekijk meer

Klaar om te verhuizen?

Draaiboek bedrijfsverhuizing

Tips én voorbeelden voor soepele bedrijfsverhuizing

Van Hoek Verhuizingen

Emdenweg 2
9723 TB Groningen
T: 050-5422666
E: info@utsvanhoek.nl

Over Van Hoek Verhuizingen

Sinds 1925. Al ruim 90 jaar is Van Hoek Verhuizingen een begrip in verhuizen in Groningen en omstreken. Met haar Unieke Totaal Service helpt het verhuisbedrijf bedrijven, instellingen en haar medewerkers met verhuizen.