Inventariseren bij een verhuizing: de grootste onderschatting?

Inventariseren bij een verhuizing: de grootste onderschatting?

Inventariseren is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een verhuizing. En het wordt bijna altijd onderschat. Het begrip houdt namelijk veel meer in dan beslissen wat van A naar B moet. Veel opdrachtgevers denken het inventariseren zelf wel even te doen met behulp van een checklist voor verhuizen. En na het inventariseren zien ze verhuisbedrijven als de partij die de geïnventariseerde spullen van A naar B brengt. Het bedrijf dat een aantal grote, sterke kerels regelt die archiefkasten kunnen tillen.

De twee onderdelen van inventariseren

Maar inventariseren is meer dan dat. En verhuizers zijn lang niet altijd enorme mannen met een wasmachine op de rug. Inventariseren bij verhuizingen bestaat namelijk uit twee onderdelen.

1) Welke spullen moeten van A naar B?

Dit is waar vrijwel iedereen aan denkt bij inventariseren. Het is zeker geen makkelijk onderdeel en u zult het toch grotendeels zelf moeten doen. U beslist immers wat weg kan en wat mee moet. Maar vervolgens is het wel zaak om een systeem van labelen te gebruiken zodat ook het verhuisbedrijf weet wat waar moet.

2) Hoe kunnen de spullen van A naar B?

Dit onderdeel wordt vaak vergeten. Want iemand moet ook inventariseren hoe de spullen van A naar B worden getransporteerd. Het is dus niet alleen het inventariseren van de spullen, maar ook van het gebouw. Is de lift groot genoeg? Kan een vrachtwagen de parkeerplaats bereiken? En is er dan nog wel genoeg ruimte om te laden en lossen? Moeten de documenten in het archief op een bepaalde volgorde blijven liggen? Kunnen we met bepaalde verpakkingsmaterialen zorgen dat sommige objecten rolbaar worden? Dit is nog maar een fractie van de vragen die u zichzelf moet stellen.

Als het erin kon, dan kan het er ook weer uit.

Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn? Dat denkt de opdrachtgever of facilitair manager vaak. Immers, als het erin kon, dan kan het er ook weer uit. Maar zelfs dat is niet altijd het geval. Wij hebben meegemaakt dat een grote kluis uit een ruimte moest worden gehaald voor een bedrijfsverhuizing. Maar de opdrachtgever was vergeten dat een tussenwand later geplaatst is dan de kluis. De kluis kon dus niet door de deuropening.

Dergelijke fouten gebeuren maar al te vaak. Logisch, want verhuizen is niet iets dat u iedere dag doet. Wij doen het echter wel iedere dag. Ga daarom voor de unieke totaal service van UTS Van Hoek. Wij hanteren een persoonlijke aanpak, door uitgebreid kennis op te doen over uw gebouw. Sterker nog, we beginnen de inventarisatie al op de route naar uw locatie. Kan de vrachtwagen overal langs? Zijn er hoge drempels? Geen verrassingen.


Wilt u meer weten over hoe belangrijk inventariseren is bij een zakelijke verhuizing? Lees dan ons gratis whitepaper!

zakelijk verhuizen bedrijfsverhuizing van hoek verhuisbedrijf groningen

Bedrijfsverhuizing

Iedere bedrijfsverhuizing is uniek. UTS Van Hoek heeft dit door de jarenlange ervaring vaak ervaren en is daardoor expert geworden op dit gebied. 

Bekijk meer

Klaar om te verhuizen?

Draaiboek bedrijfsverhuizing

Tips én voorbeelden voor soepele bedrijfsverhuizing

Van Hoek Verhuizingen

Emdenweg 2
9723 TB Groningen
T: 050-5422666
E: info@utsvanhoek.nl

Over Van Hoek Verhuizingen

Sinds 1925. Al ruim 90 jaar is Van Hoek Verhuizingen een begrip in verhuizen in Groningen en omstreken. Met haar Unieke Totaal Service helpt het verhuisbedrijf bedrijven, instellingen en haar medewerkers met verhuizen.